
Program Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży to czteroletnie szkolenie, które łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywną praktyką kliniczną.
Uczestniczki i uczestnicy szkolenia praktykują w ośrodkach zdrowia, poddają superwizji prowadzone przez siebie procesy psychoterapeutyczne z pacjentami w wieku rozwojowym, a także uczestniczą we własnej psychoterapii.
Każdy rok szkolenia to kolejny etap pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy psychoterapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami.
W trakcie szkolenia uczestniczki i uczestnicy rozwijają kompetencje w zakresie rozumienia mechanizmów leżących u podstaw funkcjonowania pacjenta, stawiania diagnozy psychodynamicznej, przeprowadzania pierwszej konsultacji, budowania przymierza zarówno z dziećmi i nastolatkami, jak i z ich rodzicami, a także prowadzenia krótkoterminowej i długoterminowej psychoterapii indywidualnej – z uwzględnieniem kontekstu biologicznego, rodzinnego i środowiskowego.
Psychoterapia psychodynamiczna – podstawy
Poznasz kluczowe założenia psychoterapii psychodynamicznej i nauczysz się, jak rozumieć pacjenta i proces terapeutyczny w oparciu o to podejście.
Komplementarne podejścia i narzędzia
Poznasz techniki i myślenie innych podejść psychoterapeutycznych, które w połączeniu z psychoterapią psychodynamiczną wzbogacą Twoją pracę.
Psychoterapia dzieci i młodzieży – specyfika pracy
Dowiesz się, jak skutecznie pracować z dziećmi, nastolatkami i ich rodzinami. Nauczysz się prowadzić konsultacje, budować przymierze terapeutyczne i wspierać pacjentów w kryzysach i długoterminowej terapii.
Diagnoza i rozumienie zaburzeń
Zdobędziesz wiedzę niezbędną do rozumienia i diagnozowania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.
Podstawy pracy klinicznej i zawodowej
Nauczysz się poruszać w ważnych aspektach formalnych i organizacyjnych zawodu psychoterapeuty. Zdobędziesz też doświadczenie w pracy pod superwizją.
“Pułapki i osobiste trudy w pracy z rodzicami
dzieci i nastolatków”
Prof. dr hab. Bogdan de Barbaro
Zamierzam opowiedzieć o tym, na jakie trudności emocjonalne i merytoryczne może natrafić terapeuta podejmujący się pracy z rodzicami osób niepełnoletnich, pozostających w terapii. Więcej uwagi poświęcę pułapce “wiedzenia”, czyli sytuacji, w której terapeuta wyposażony w swoją teorię może nie dostrzec indywidualnego (szczególnego – osobistego) problemu osoby rodzica. Druga pułapka to niebezpieczeństwo rywalizacji z rodzicem i – poprzez to – triangulacji dziecka. Te sytuacje będę się starał opisać z perspektywy konstrukcjonizmu społecznego, szukając wyjścia z trudności między innymi poprzez dbaniu o 1. neutralność; 2. hipotezy cyrkularne; 3. wielowersyjność; 4. utrzymywanie stanu zaciekawienia i irrwerencji terapeuty. W swoich zajęciach będę się odnosił do propozycji terapeutycznych Gianfranco Cecchina, Toma Andersena i Harlene Anderson.
“Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej”
Aldona Czajkowska
Wykłady z diagnozy psychodynamicznej mają na celu przekazanie wiedzy na temat kategorii diagnostycznych stosowanych przez terapeutów/tki psychodynamicznych oraz naukę rozumienia dynamiki zaburzeń u różnych pacjentów/tek poprzez analizę etiologii zaburzeń, trudności, z jakimi zmaga się pacjent w relacjach ze sobą i innymi. Zapoznamy się z tym jak rozróżniać poziomy organizacji osobowości (poziom psychotyczny, borderline, preneurotyczny, neurotyczny i zdrowy) oraz typy organizacji charakteru (schizoidalny, narcystyczny, paranoidalny, histeryczny, obsesyjno- kompulsywny, depresyjnomaniakalny, psychopatyczny) u zgłaszających się do nas pacjentów/tek. Będziemy rozmawiać o tym, jak rozumieć ich zachowania, wyrażane myśli oraz emocje i jak budować z nimi przymierze, relacje terapeutyczną lub jak współpracować gdy są rodzicami naszych pacjentów.
“Życie wewnętrzne kobiety w ciąży”
Justyna Dąbrowska
W czasie seminarium omówimy następujące tematy:
“Mentalizacja- wprowadzenie do teorii i praktyki
psychoterapeutycznej”
Anna Król- Kuczkowska
Mentalizacja to dzisiaj jedno z najważniejszych pojęć w psychoterapii i rozumieniu zdrowia psychicznego. Wiemy, że to jedna z głównych zdolności umysłowych człowieka. Skupienie się na tej specyficznie ludzkiej umiejętności, traktowanie jej jako narzędzia terapeutycznej interwencji stanowi podstawę Terapii Opartej na Mentalizacji (MBT). Pierwotnie MBT została stworzona do pracy z głęboko zaburzonymi pacjentami borderline, dzisiaj ma zastosowanie w leczeniu szerokiego spektrum pacjentów, również młodzieży i rodzin.
Podczas zajęć poznamy rozwojowe podstawy zdolności do mentalizowania, najczęstsze przyczyny załamywania się tego procesu i związek z min. próbami samobójczymi i samouszkodzeniami. Przybliżone zostaną podstawy pracy terapeutycznej i formułowania interwencji w paradygmacie MBT. Poznamy również specyfikę kształtowania relacji terapeutycznej w oparciu o procesy mentalizacji.
“Historia i podstawowe założenia w procesie psychoterapii psychodynamicznej”
Zofia Milska-Wrzosińska i Marcin Obrębski
Zajęcia będą dotyczyły podstawowych założeń psychoterapii psychodynamicznej, zarówno historycznie jak i obecnie. Omówimy wybrane teorie psychoanalityczne, które legły u podstaw współczesnej myśli psychodynamicznej.
“Techniki psychoterapii psychodynamicznej”
Rafał Zawadzki
Zajęcia w formie wykładowo-warsztatowej, na których uczestniczki/cy, w oparciu o zalecaną literaturę oraz przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące technik psychoterapii psychodynamicznej. Omówione zostaną zagadnienia związane z określaniem celów terapeutycznych w odniesieniu do problemu i osoby, a także z rodzajami słuchania oraz rodzajami interwencji terapeutycznych z uwzględnieniem siły ego pacjenta oraz diagnozy osobowości /od wsparcia po interpretacje/. Uczestnicy poznają techniki pracy z afektem, przeniesieniem, snami, nieświadomymi konfliktami i obronami, pogłębią wiedzę dotyczącą korzystania z przeciwprzeniesienia, a także zjawisk i zasad dotyczących kończenia terapii. Po rocznym udziale w wykładzie Słuchacz będzie potrafił zastosować podstawowe techniki psychoterapii psychodynamicznej z uwzględnieniem potrzeb pacjenta i etapu pracy terapeutycznej.
Szkolenie obejmuje 12 zjazdów w roku. Zajęcia w ramach zjazdów obejmują 15 godzin zegarowych i odbywają się w trybie weekendowym — rozpoczynają się w sobotę rano, a kończą w niedzielę późnym popołudniem. Średni roczny wymiar szkolenia to około 180 godzin zegarowych, choć intensywność zajęć może nieco różnić się w zależności od etapu szkolenia.
Większość zjazdów ma charakter cykliczny – obejmują one regularne wykłady teoretyczne, ćwiczenia praktyczne oraz grupowe superwizje. Część zjazdów ma formę zblokowaną – są to intensywne zajęcia łączące teorię i praktykę, poświęcone konkretnym zagadnieniom i prowadzone przez specjalistki/specjalistów z danej dziedziny.
Aktualnie wszystkie zajęcia odbywają się stacjonarnie w siedzibie Laboratorium Psychoedukacji, przy ul. Ogrodowej 58 w Warszawie. Nadzór nad przebiegiem kształcenia uczestników sprawuje kierowniczka szkolenia — Aldona Czajkowska, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.
Terminarz na rok akademicki 2025/26
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!
20-21.09.25 – zblokowany
4-5.10.25 – cykliczny
25-26.10.25 – cykliczny
15-16.11.25 –cykliczny
13-14.12.25 – cykliczny
10-11.01.26 – cykliczny
21-22.02.26 – cykliczny (uwaga nastąpiła zmiana)
7-8.03.26 – cykliczny
28-29.03.26 – zblokowany
18-19.04.26 – cykliczny
16-17.05.26 – cykliczny
20-21.06.26 – cykliczny/ zblokowany (uwaga nastąpiła zmiana)
Aby uzyskac dyplom ukonczenia Szkoły Psychoterapii Dzieci i
Młodziezy, wymagane jest: