Program szkolenia

Program Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży to czteroletnie szkolenie, które łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywną praktyką kliniczną.

Uczestniczki i uczestnicy szkolenia praktykują w ośrodkach zdrowia, poddają superwizji prowadzone przez siebie procesy psychoterapeutyczne z pacjentami w wieku rozwojowym, a także uczestniczą we własnej psychoterapii.

Każdy rok szkolenia to kolejny etap pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy psychoterapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami.

W trakcie szkolenia uczestniczki i uczestnicy rozwijają kompetencje w zakresie rozumienia mechanizmów leżących u podstaw funkcjonowania pacjenta, stawiania diagnozy psychodynamicznej, przeprowadzania pierwszej konsultacji, budowania przymierza zarówno z dziećmi i nastolatkami, jak i z ich rodzicami, a także prowadzenia krótkoterminowej i długoterminowej psychoterapii indywidualnej – z uwzględnieniem kontekstu biologicznego, rodzinnego i środowiskowego.

Zakres i moduły

Psychoterapia psychodynamiczna – podstawy

Poznasz kluczowe założenia psychoterapii psychodynamicznej i nauczysz się, jak rozumieć pacjenta i proces terapeutyczny w oparciu o to podejście.

  • Historia i podstawowe założenia psychoterapii psychodynamicznej
  • Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej
  • Podstawowe zjawiska w procesie psychoterapii psychodynamicznej
  • Techniki psychoterapii psychodynamicznej

Komplementarne podejścia i narzędzia

Poznasz techniki i myślenie innych podejść psychoterapeutycznych, które w połączeniu z psychoterapią psychodynamiczną wzbogacą Twoją pracę.

  • Wstęp do terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży
  • Wstęp do terapii systemowej
  • MBT — Mentalization Based Treatment

Psychoterapia dzieci i młodzieży – specyfika pracy

Dowiesz się, jak skutecznie pracować z dziećmi, nastolatkami i ich rodzinami. Nauczysz się prowadzić konsultacje, budować przymierze terapeutyczne i wspierać pacjentów w kryzysach i długoterminowej terapii.

  • Pierwsza konsultacja z dzieckiem, nastolatkiem i rodzicami
  • Interwencja kryzysowa
  • Psychoterapia krótkoterminowa dzieci i młodzieży
  • Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna z dzieckiem i nastolatkiem
  • Rozumienie i praca z zaburzeniami: lękowymi, nastroju, ADHD, opozycyjno-buntowniczymi, odżywiania i innymi
  • Zaburzenia osobowości u nastolatków
  • Psychoterapeuta wobec współczesnych wyzwań (m.in. uzależnienia, autoagresja)
  • Praca z kobietą w ciąży i diadą matka-niemowlę
  • Problematyka pracy seksuologicznej z dziećmi i młodzieżą
  • Psychoterapia grupowa pacjentów w wieku rozwojowym

Diagnoza i rozumienie zaburzeń

Zdobędziesz wiedzę niezbędną do rozumienia i diagnozowania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.

  • Diagnoza psychodynamiczna dzieci i młodzieży (PDM-2)
  • Psychodynamiczne teorie rozwoju
  • Psychopatologia dzieci i młodzieży

Podstawy pracy klinicznej i zawodowej

Nauczysz się poruszać w ważnych aspektach formalnych i organizacyjnych zawodu psychoterapeuty. Zdobędziesz też doświadczenie w pracy pod superwizją.

  • Zagadnienia prawne i etyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży
  • Superwizja pracy psychoterapeutycznej z pacjentami w wieku rozwojowym

Opisy niektórych zajęć

“Pułapki i osobiste trudy w pracy z rodzicami
dzieci i nastolatków”

Prof. dr hab. Bogdan de Barbaro

Zamierzam opowiedzieć o tym, na jakie trudności emocjonalne i merytoryczne może natrafić terapeuta podejmujący się pracy z rodzicami osób niepełnoletnich, pozostających w terapii. Więcej uwagi poświęcę pułapce “wiedzenia”, czyli sytuacji, w której terapeuta wyposażony w swoją teorię może nie dostrzec indywidualnego (szczególnego – osobistego) problemu osoby rodzica. Druga pułapka to niebezpieczeństwo rywalizacji z rodzicem i – poprzez to – triangulacji dziecka. Te sytuacje będę się starał opisać z perspektywy konstrukcjonizmu społecznego, szukając wyjścia z trudności między innymi poprzez dbaniu o 1. neutralność; 2. hipotezy cyrkularne; 3. wielowersyjność; 4. utrzymywanie stanu zaciekawienia i irrwerencji terapeuty. W swoich zajęciach będę się odnosił do propozycji terapeutycznych Gianfranco Cecchina, Toma Andersena i Harlene Anderson.

“Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej”
Aldona Czajkowska

Wykłady z diagnozy psychodynamicznej mają na celu przekazanie wiedzy na temat kategorii diagnostycznych stosowanych przez terapeutów/tki psychodynamicznych oraz naukę rozumienia dynamiki zaburzeń u różnych pacjentów/tek poprzez analizę etiologii zaburzeń, trudności, z jakimi zmaga się pacjent w relacjach ze sobą i innymi. Zapoznamy się z tym jak rozróżniać poziomy organizacji osobowości (poziom psychotyczny, borderline, preneurotyczny, neurotyczny i zdrowy) oraz typy organizacji charakteru (schizoidalny, narcystyczny, paranoidalny, histeryczny, obsesyjno- kompulsywny, depresyjnomaniakalny, psychopatyczny) u zgłaszających się do nas pacjentów/tek. Będziemy rozmawiać o tym, jak rozumieć ich zachowania, wyrażane myśli oraz emocje i jak budować z nimi przymierze, relacje terapeutyczną lub jak współpracować gdy są rodzicami naszych pacjentów.

“Życie wewnętrzne kobiety w ciąży”
Justyna Dąbrowska

W czasie seminarium omówimy następujące tematy:

  1. Ciąża jako kryzys rozwojowy.
  2. Ciało w ciąży, czyli co się dzieje w umyśle gdy w jednym ciele są
    dwie istoty.
  3. Czym jest „Przejrzystość psychiczna”, dlaczego daje szanse na
    reperacje.
  4. „Matka mojej matki” – jakie przeżycia towarzysza kobiecie, gdy z
    dziecka swojej matki staje się matka swojego dziecka.
  5. Nowoczesność jako źródło cierpień, czyli wpływ medykalizacji na
    doświadczenie ciąży i alienacje porodu – konsekwencje dla relacji w diadzie.
  6. Czy “Gdy rodzi się matka umiera kobieta”? czyli o rewolucji w
    relacjach ze światem po porodzie.
  7. Utracony raj – jak możemy rozumieć obniżenie nastroju i depresje
    po porodzie.
    Tematom będą towarzyszyć przykłady pracy z kobietami.

“Mentalizacja- wprowadzenie do teorii i praktyki
psychoterapeutycznej”

Anna Król- Kuczkowska

Mentalizacja to dzisiaj jedno z najważniejszych pojęć w psychoterapii i rozumieniu zdrowia psychicznego. Wiemy, że to jedna z głównych zdolności umysłowych człowieka. Skupienie się na tej specyficznie ludzkiej umiejętności, traktowanie jej jako narzędzia terapeutycznej interwencji stanowi podstawę Terapii Opartej na Mentalizacji (MBT). Pierwotnie MBT została stworzona do pracy z głęboko zaburzonymi pacjentami borderline, dzisiaj ma zastosowanie w leczeniu szerokiego spektrum pacjentów, również młodzieży i rodzin.
Podczas zajęć poznamy rozwojowe podstawy zdolności do mentalizowania, najczęstsze przyczyny załamywania się tego procesu i związek z min. próbami samobójczymi i samouszkodzeniami. Przybliżone zostaną podstawy pracy terapeutycznej i formułowania interwencji w paradygmacie MBT. Poznamy również specyfikę kształtowania relacji terapeutycznej w oparciu o procesy mentalizacji.

“Historia i podstawowe założenia w procesie psychoterapii psychodynamicznej”
Zofia Milska-Wrzosińska i Marcin Obrębski

Zajęcia będą dotyczyły podstawowych założeń psychoterapii psychodynamicznej, zarówno historycznie jak i obecnie. Omówimy wybrane teorie psychoanalityczne, które legły u podstaw współczesnej myśli psychodynamicznej.

“Techniki psychoterapii psychodynamicznej”
Rafał Zawadzki

Zajęcia w formie wykładowo-warsztatowej, na których uczestniczki/cy, w oparciu o zalecaną literaturę oraz przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące technik psychoterapii psychodynamicznej. Omówione zostaną zagadnienia związane z określaniem celów terapeutycznych w odniesieniu do problemu i osoby, a także z rodzajami słuchania oraz rodzajami interwencji terapeutycznych z uwzględnieniem siły ego pacjenta oraz diagnozy osobowości /od wsparcia po interpretacje/. Uczestnicy poznają techniki pracy z afektem, przeniesieniem, snami, nieświadomymi konfliktami i obronami, pogłębią wiedzę dotyczącą korzystania z przeciwprzeniesienia, a także zjawisk i zasad dotyczących kończenia terapii. Po rocznym udziale w wykładzie Słuchacz będzie potrafił  zastosować podstawowe techniki psychoterapii psychodynamicznej z uwzględnieniem potrzeb pacjenta i etapu pracy terapeutycznej.

Terminy zjazdów

Szkolenie obejmuje 12 zjazdów w roku. Zajęcia w ramach zjazdów obejmują 15 godzin zegarowych i odbywają się w trybie weekendowym — rozpoczynają się w sobotę rano, a kończą w niedzielę późnym popołudniem. Średni roczny wymiar szkolenia to około 180 godzin zegarowych, choć intensywność zajęć może nieco różnić się w zależności od etapu szkolenia. 

Większość zjazdów ma charakter cykliczny – obejmują one regularne wykłady teoretyczne, ćwiczenia praktyczne oraz grupowe superwizje. Część zjazdów ma formę zblokowaną – są to intensywne zajęcia łączące teorię i praktykę, poświęcone konkretnym zagadnieniom i prowadzone przez specjalistki/specjalistów z danej dziedziny.

Aktualnie wszystkie zajęcia odbywają się stacjonarnie w siedzibie Laboratorium Psychoedukacji, przy ul. Ogrodowej 58 w Warszawie. Nadzór nad przebiegiem kształcenia uczestników sprawuje kierowniczka szkolenia — Aldona Czajkowska, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.

TERMINY ZJAZDÓW

Terminarz na rok akademicki 2025/26
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!

20-21.09.25 – zblokowany

4-5.10.25 – cykliczny

25-26.10.25 – cykliczny

15-16.11.25  –cykliczny

13-14.12.25 – cykliczny

10-11.01.26 – cykliczny

21-22.02.26 – cykliczny (uwaga nastąpiła zmiana)

7-8.03.26 – cykliczny

28-29.03.26 – zblokowany

18-19.04.26 – cykliczny

16-17.05.26 – cykliczny

20-21.06.26 – cykliczny/ zblokowany (uwaga nastąpiła zmiana)

Warunki ukończenia szkolenia

Aby uzyskac dyplom ukonczenia Szkoły Psychoterapii Dzieci i
Młodziezy, wymagane jest:

  • regularna obecność na zjazdach,
  • zaliczenie wszystkich przedmiotów zgodnie z programem i zapisami w sylabusach,
  • pozytywna opinia superwizorki/ra, potwierdzająca dojrzałość zawodową uczestnika oraz gotowość do prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży pod stałą superwizją,
  • napisanie i obrona pracy końcowej — studium przypadku opartego na indywidualnej lub grupowej psychoterapii prowadzonej w trakcie szkolenia. 
  • odbycie 300 godzin stażu lub wolontariatu w placówkach zaakceptowanych przez Szkołę.
  • Nie mniej niż 120 godzin stażu, powinno być realizowane w ośrodku z III poziomu referencyjnego czyli na całodobowym oddziale psychiatrycznym wieku rozwojowego. Ten rodzaj stażu dla ułatwienia nazywamy stażem klinicznym.
  • Pozostała część stażu, czyli 180 godzin może być realizowana w ośrodkach I, II, a także w III poziomu referencyjnego, bądź w innych placówkach prowadzących psychoterapię dzieci i młodzieży lub osób dorosłych (tylko 1/3 stażu terapeutycznego czyli 60 godzin, może się odbywać z pacjentami w wieku dorosłym) pod warunkiem, że jest tam zatrudniony co najmniej jeden certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego lub Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Mogą to być na przykład: oddziały dzienne psychiatryczne, poradnie zdrowia psychicznego, centra zdrowia psychicznego, środowiskowe poradnie psychologiczne, środowiskowe centra zdrowia psychicznego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pobytu dziennego, Ośrodki Wczesnej Interwencji, MOS-y, MOW-y, organizacje pozarządowe. Ten rodzaj stażu  nazywamy stażem terapeutycznym.
    Uwaga, współprowadzenie wakacyjnychferyjnych grup IN IN junior dla dzieci, wakacyjnychferyjnych Grup IN IN  dla młodzieży, współprowadzenie warsztatów dla rodziców, współprowadzenie terapii rodzin w ReGeneRacji może być liczone jako część wymaganego stażu terapeutycznego.
  • zdobycie co najmniej 250 godzin doświadczenia własnego w podejściu spójnym z nurtem wykładanym w SPDiM w tym:
  • co najmniej 110 godzin psychoterapii własnej (szkoleniowej) w nurcie psychodynamicznym, w trybie stacjonarnym (nie online), odbytej w trakcie trwania Szkoły w relacji z jednym psychoterapeutą/ką, który/a:
  • posiada certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 
  • posiada certyfikat  Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (uwaga, podlinkowana lista zawiera także psychoterapeutów w trakcie szkolenia. Proszę wybierać osoby co najmniej z certyfikatem psychoterapeuty/ki)
  • jest psychoterapeutą/ką akceptowanym/ą przez Ośrodek szkolący. Dołączamy listę rekomendowanych ośrodków i psychoterapeutów z Polski , którzy/e nie są certyfikowani, ale będą zaakceptowani/e przez Szkołę.
  • pozostała liczba godzin może być odbyta również w formie psychoterapii i/lub doświadczenia rozwojowego. W trakcie szkolenia zapewniamy odbycie grupy interpersonalnej, która jest formą doświadczenia rozwojowego.