Program szkolenia

Program Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży to czteroletnie szkolenie, które łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywna praktyka kliniczna.

Uczestnicy realizują staże w ośrodkach zdrowia, poddają superwizji prowadzone przez siebie procesy psychoterapeutyczne
z pacjentami w wieku rozwojowym, a także odbywają własna psychoterapie.

Każdy rok szkolenia to kolejne etapy pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy psychoterapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzin.

W trakcie szkolenia uczestniczki/cy rozwijają kompetencje w zakresie rozumienia mechanizmów, które lezą u podstaw
funkcjonowania pacjenta, stawiania diagnozy psychodynamicznej, przeprowadzania pierwszej konsultacji, budowania przymierza
zarówno z dziećmi i nastolatkami jak i z ich rodzicami oraz prowadzenia krótkoterminowej i długoterminowej psychoterapii
indywidualnej z uwzględnieniem kontekstu biologicznego, rodzinnego i środowiskowego.

Zakres i moduły

Psychoterapia psychodynamiczna – podstawy

Poznasz kluczowe założenia psychoterapii psychodynamicznej i nauczysz się, jak rozumieć pacjenta i proces terapeutyczny w oparciu o to podejście.

  • Historia i podstawowe założenia psychoterapii
    psychodynamicznej
  • Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej
  • Podstawowe zjawiska w procesie
    psychoterapii psychodynamicznej
  • Techniki psychoterapii psychodynamicznej

Komplementarne podejścia i narzędzia

Poznasz techniki i myślenia innych podejść
psychoterapeutycznych, które w połączeniu z
psychoterapia psychodynamiczna wzbogaca
Twoja prace.

  • Wstęp do terapii poznawczo-behawioralnej
    dzieci i młodzieży
  • Wstęp do terapii systemowej
  • MBT — Mentalization Based Treatment

Psychoterapia dzieci i młodzieży – specyfika pracy

Dowiesz się, jak skutecznie pracować z dziećmi, nastolatkami i ich rodzinami. Nauczysz się prowadzić konsultacje, budować przymierze terapeutyczne i wspierać pacjentów w kryzysach i długoterminowej terapii.

  • Pierwsza konsultacja z dzieckiem, nastolatkiem i rodzicami
  • Interwencja kryzysowa
  • Psychoterapia krótkoterminowa dzieci i młodzieży
  • Długoterminowa psychoterapia
    psychodynamiczna z dzieckiem i nastolatkiem
  • Praca z kobieta w ciąży i diada matka-niemowlę
  • Problematyka pracy seksuologicznej z dziećmi i młodzieżą
  • Psychoterapia grupowa pacjentów w wieku rozwojowym
  • Rozumienie i praca z zaburzeniami: odżywiania, lekowymi, nastroju, ADHD,
    opozycyjno-buntowniczymi i innymi
  • Zaburzenia osobowości u nastolatków
  • Psychoterapeuta wobec współczesnych
    wyzwań (m.in. uzależnienia, autoagresja)

Diagnoza i rozumienie zaburzeń

Zdobędziesz wiedze niezbędną do rozumienia i diagnozowania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.

  • Psychodynamiczne teorie rozwoju
  • Psychopatologia dzieci i młodzieży
  • Diagnoza psychodynamiczna dzieci i młodzieży (PDM-2)

Podstawy pracy klinicznej i zawodowej

Nauczysz się poruszać w ważnych aspektach formalnych i organizacyjnych zawodu psychoterapeuty. Zdobędziesz tez doświadczenie w pracy pod superwizja.

  • Zagadnienia prawne i etyczne w psychoterapii
    dzieci i młodzieży
  • Superwizja pracy psychoterapeutycznej z
    pacjentami w wieku rozwojowym

Opisy niektórych zajęć

“Pułapki i osobiste trudy w pracy z rodzicami
dzieci i nastolatków”

Prof. dr hab. Bogdan de Barbaro

Zamierzam opowiedzieć o tym, na jakie trudności emocjonalne i merytoryczne może natrafić terapeuta podejmujący się pracy z rodzicami osób niepełnoletnich, pozostających w terapii. Więcej uwagi poświęcę pułapce “wiedzenia”, czyli sytuacji, w której terapeuta wyposażony w swoją teorię może nie dostrzec indywidualnego (szczególnego – osobistego) problemu osoby rodzica. Druga pułapka to niebezpieczeństwo rywalizacji z rodzicem i – poprzez to – triangulacji dziecka. Te sytuacje będę się starał opisać z perspektywy konstrukcjonizmu społecznego, szukając wyjścia z trudności między innymi poprzez dbaniu o 1. neutralność; 2. hipotezy cyrkularne; 3. wielowersyjność; 4. utrzymywanie stanu zaciekawienia i irrwerencji terapeuty. W swoich zajęciach będę się odnosił do propozycji terapeutycznych Gianfranco Cecchina, Toma Andersena i Harlene Anderson.

“Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej”
Aldona Czajkowska

Wykłady z diagnozy psychodynamicznej mają na celu przekazanie wiedzy na temat kategorii diagnostycznych stosowanych przez terapeutów/tki psychodynamicznych oraz naukę rozumienia dynamiki zaburzeń u różnych pacjentów/tek poprzez analizę etiologii zaburzeń, trudności, z jakimi zmaga się pacjent w relacjach ze sobą i innymi. Zapoznamy się z tym jak rozróżniać poziomy organizacji osobowości (poziom psychotyczny, borderline, preneurotyczny, neurotyczny i zdrowy) oraz typy organizacji charakteru (schizoidalny, narcystyczny, paranoidalny, histeryczny, obsesyjno- kompulsywny, depresyjnomaniakalny, psychopatyczny) u zgłaszających się do nas pacjentów/tek. Będziemy rozmawiać o tym, jak rozumieć ich zachowania, wyrażane myśli oraz emocje i jak budować z nimi przymierze, relacje terapeutyczną lub jak współpracować gdy są rodzicami naszych pacjentów.

“Życie wewnętrzne kobiety w ciąży”
Justyna Dąbrowska

W czasie seminarium omówimy następujące tematy:

  1. Ciąża jako kryzys rozwojowy.
  2. Ciało w ciąży, czyli co się dzieje w umyśle gdy w jednym ciele są dwie istoty.
  3. Czym jest „Przejrzystość psychiczna”, dlaczego daje szanse na reperacje.
  4. „Matka mojej matki” – jakie przeżycia towarzysza kobiecie, gdy z dziecka swojej matki staje się matka swojego dziecka.
  5. Nowoczesność jako źródło cierpień, czyli wpływ medykalizacji na doświadczenie ciąży i alienacje porodu – konsekwencje dla relacji w diadzie.
  6. Czy “Gdy rodzi się matka umiera kobieta”? czyli o rewolucji w relacjach ze światem po porodzie.
  7. Utracony raj – jak możemy rozumieć obniżenie nastroju i depresje po porodzie.
    Tematom będą towarzyszyć przykłady pracy z kobietami.

“Mentalizacja- wprowadzenie do teorii i praktyki
psychoterapeutycznej”

Anna Król- Kuczkowska

Mentalizacja to dzisiaj jedno z najważniejszych pojęć w psychoterapii i rozumieniu zdrowia psychicznego. Wiemy, że to jedna z głównych zdolności umysłowych człowieka. Skupienie się na tej specyficznie ludzkiej umiejętności, traktowanie jej jako narzędzia terapeutycznej interwencji stanowi podstawę Terapii Opartej na Mentalizacji (MBT). Pierwotnie MBT została stworzona do pracy z głęboko zaburzonymi pacjentami borderline, dzisiaj ma zastosowanie w leczeniu szerokiego spektrum pacjentów, również młodzieży i rodzin.
Podczas zajęć poznamy rozwojowe podstawy zdolności do mentalizowania, najczęstsze przyczyny załamywania się tego procesu i związek z min. próbami samobójczymi i samouszkodzeniami. Przybliżone zostaną podstawy pracy terapeutycznej i formułowania interwencji w paradygmacie MBT. Poznamy również specyfikę kształtowania relacji terapeutycznej w oparciu o procesy mentalizacji.

Warunki ukończenia szkolenia

Aby uzyskac dyplom ukonczenia Szkoły Psychoterapii Dzieci i
Młodziezy, wymagane jest:

  1. regularna obecność na zjazdach,
  2. zaliczenie wszystkich przedmiotów zgodnie z programem i
    zapisami w sylabusach,
  3. pozytywna opinia superwizorki, potwierdzająca dojrzałość zawodowa uczestnika oraz gotowość do prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży pod stała superwizja,
  4. napisanie i obrona pracy końcowej — studium przypadku
    opartego na indywidualnej lub grupowej psychoterapii prowadzonej w trakcie szkolenia.
  5. odbycie 300 godzin stażu lub wolontariatu w placówkach
    zaakceptowanych przez Szkołę.
    • Nie mniej niz 120 godzin stażu, powinno być realizowane w
      ośrodku z III poziomu referencyjnego czyli na całodobowym
      oddziale psychiatrycznym wieku rozwojowego. Ten rodzaj stażu dla ułatwienia nazywamy stażem klinicznym.
    • Pozostała część stażu, czyli 180 godzin może być realizowana w ośrodkach I, II, a także w III poziomu referencyjnego, bądź w innych placówkach prowadzących psychoterapie dzieci i młodzieży lub osób dorosłych (tylko 1/3 stażu terapeutycznego czyli 60 godzin, może się odbywać z pacjentami w wieku dorosłym) pod warunkiem, ze jest tam zatrudniony co najmniej jeden certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego lub Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Mogą to być na przykład: oddziały dzienne psychiatryczne, poradnie zdrowia psychicznego, centra zdrowia psychicznego,
      środowiskowe poradnie psychologiczne, środowiskowe centra zdrowia psychicznego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pobytu dziennego, Ośrodki Wczesnej Interwencji, MOS-y, MOW-y, organizacje pozarządowe. Ten rodzaj stażu nazywamy stażem terapeutycznym.

Uwaga, współprowadzenie wakacyjnych i feryjnych grup IN IN junior dla dzieci, wakacyjnych i feryjnych Grup IN IN dla młodzieży, współprowadzenie warsztatów dla rodziców, współprowadzenie terapii rodzin w ReGeneRacji może być liczone jako część wymaganego stażu terapeutycznego.

  1. zdobycie co najmniej 250 godzin doświadczenia własnego w podejściu spójnym z nurtem wykładanym w SPDiM w tym:
    1. co najmniej 110 godzin psychoterapii własnej (szkoleniowej) w nurcie psychodynamicznym, w trybie stacjonarnym (nie online), odbytej w trakcie trwania Szkoły w relacji z jednym
      psychoterapeuta/ka, który/a:
      1. posiada certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
      2. posiada certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (uwaga, podlinkowana lista zawiera także psychoterapeutów w trakcie szkolenia. Proszę wybierać osoby co najmniej z certyfikatem psychoterapeuty/ki)
      3. jest psychoterapeuta/ka akceptowanym/a przez Ośrodek
        szkolacy. Dołączamy listę rekomendowanych ośrodków i psychoterapeutów z Polski , którzy/e nie są certyfikowani, ale będą zaakceptowani/e przez Szkołę.
    2. pozostała liczba godzin może być odbyta również w formie psychoterapii i/lub doświadczenia rozwojowego. W trakcie szkolenia zapewniamy odbycie grupy interpersonalnej, która jest forma doświadczenia rozwojowego.

Terminy zjazdów

Szkolenie obejmuje 12 zjazdów rocznie. Większość z nich to zjazdy cykliczne, podczas których regularnie odbywają się wykłady teoretyczne, ćwiczenia praktyczne oraz superwizje grupowe.

Część zjazdów ma formę zjazdów zblokowanych — są to intensywne zajęcia teoretyczno-warsztatowe poświęcone konkretnym zagadnieniom, prowadzone przez specjalistki i specjalistów z danej dziedziny.

Zajęcia w ramach zjazdów podstawowych obejmują 15 godzin zegarowych i odbywają się w trybie weekendowym — rozpoczynają się w sobotę rano, a kończą w niedzielę późnym popołudniem.

Średni roczny wymiar szkolenia to około 180 godzin zegarowych, choć intensywność zajęć może nieco różnić się w zależności od etapu szkolenia.

Obecnie wszystkie zajęcia odbywają się stacjonarnie w siedzibie Laboratorium Psychoedukacji, przy ul. Ogrodowej 58 w Warszawie.

Nadzór nad przebiegiem kształcenia uczestników sprawuje kierowniczka szkolenia — Aldona Czajkowska, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a także specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.

TERMINY ZJAZDÓW

Terminarz na rok akademicki 2024/25
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!

14–15.09.2024 – wrześniowy zjazd zblokowany – I, II, III, IV rok
28–29.09.2024 – zjazd cykliczny – I, II, IV rok
19–20.10.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
09–10.11.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
07–08.12.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
11–12.01.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
01–02.02.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
01–02.03.2025 – zjazd zblokowany – II, III rok
22–23.03.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
05–06.04.2025 – zjazd zblokowany – III, IV rok
26–27.04.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
17–18.05.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
14–15.06.2025 – zjazd cykliczny – I, II (zjazd zblokowany), III (zjazd zblokowany), IV rok
16–17.06.2025 – zjazd zblokowany – I rok

Terminarz na rok akademicki 2025/26
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!

20–21.09.2025 – zblokowany
04–05.10.2025 – cykliczny
25–26.10.2025 – cykliczny
15–16.11.2025 – cykliczny
13–14.12.2025 – cykliczny
10–11.01.2026 – cykliczny
31.01–01.02.2026 – cykliczny
07–08.03.2026 – cykliczny
28–29.03.2026 – zblokowany
18–19.04.2026 – cykliczny
16–17.05.2026 – cykliczny
06–07.06.2026 – cykliczny / zblokowany