
Program Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży to czteroletnie szkolenie, które łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywna praktyka kliniczna.
Uczestnicy realizują staże w ośrodkach zdrowia, poddają superwizji prowadzone przez siebie procesy psychoterapeutyczne
z pacjentami w wieku rozwojowym, a także odbywają własna psychoterapie.
Każdy rok szkolenia to kolejne etapy pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy psychoterapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzin.
W trakcie szkolenia uczestniczki/cy rozwijają kompetencje w zakresie rozumienia mechanizmów, które lezą u podstaw
funkcjonowania pacjenta, stawiania diagnozy psychodynamicznej, przeprowadzania pierwszej konsultacji, budowania przymierza
zarówno z dziećmi i nastolatkami jak i z ich rodzicami oraz prowadzenia krótkoterminowej i długoterminowej psychoterapii
indywidualnej z uwzględnieniem kontekstu biologicznego, rodzinnego i środowiskowego.
Psychoterapia psychodynamiczna – podstawy
Poznasz kluczowe założenia psychoterapii psychodynamicznej i nauczysz się, jak rozumieć pacjenta i proces terapeutyczny w oparciu o to podejście.
Komplementarne podejścia i narzędzia
Poznasz techniki i myślenia innych podejść
psychoterapeutycznych, które w połączeniu z
psychoterapia psychodynamiczna wzbogaca
Twoja prace.
Psychoterapia dzieci i młodzieży – specyfika pracy
Dowiesz się, jak skutecznie pracować z dziećmi, nastolatkami i ich rodzinami. Nauczysz się prowadzić konsultacje, budować przymierze terapeutyczne i wspierać pacjentów w kryzysach i długoterminowej terapii.
Diagnoza i rozumienie zaburzeń
Zdobędziesz wiedze niezbędną do rozumienia i diagnozowania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.
Podstawy pracy klinicznej i zawodowej
Nauczysz się poruszać w ważnych aspektach formalnych i organizacyjnych zawodu psychoterapeuty. Zdobędziesz tez doświadczenie w pracy pod superwizja.
“Pułapki i osobiste trudy w pracy z rodzicami
dzieci i nastolatków”
Prof. dr hab. Bogdan de Barbaro
Zamierzam opowiedzieć o tym, na jakie trudności emocjonalne i merytoryczne może natrafić terapeuta podejmujący się pracy z rodzicami osób niepełnoletnich, pozostających w terapii. Więcej uwagi poświęcę pułapce “wiedzenia”, czyli sytuacji, w której terapeuta wyposażony w swoją teorię może nie dostrzec indywidualnego (szczególnego – osobistego) problemu osoby rodzica. Druga pułapka to niebezpieczeństwo rywalizacji z rodzicem i – poprzez to – triangulacji dziecka. Te sytuacje będę się starał opisać z perspektywy konstrukcjonizmu społecznego, szukając wyjścia z trudności między innymi poprzez dbaniu o 1. neutralność; 2. hipotezy cyrkularne; 3. wielowersyjność; 4. utrzymywanie stanu zaciekawienia i irrwerencji terapeuty. W swoich zajęciach będę się odnosił do propozycji terapeutycznych Gianfranco Cecchina, Toma Andersena i Harlene Anderson.
“Diagnoza w psychoterapii psychodynamicznej”
Aldona Czajkowska
Wykłady z diagnozy psychodynamicznej mają na celu przekazanie wiedzy na temat kategorii diagnostycznych stosowanych przez terapeutów/tki psychodynamicznych oraz naukę rozumienia dynamiki zaburzeń u różnych pacjentów/tek poprzez analizę etiologii zaburzeń, trudności, z jakimi zmaga się pacjent w relacjach ze sobą i innymi. Zapoznamy się z tym jak rozróżniać poziomy organizacji osobowości (poziom psychotyczny, borderline, preneurotyczny, neurotyczny i zdrowy) oraz typy organizacji charakteru (schizoidalny, narcystyczny, paranoidalny, histeryczny, obsesyjno- kompulsywny, depresyjnomaniakalny, psychopatyczny) u zgłaszających się do nas pacjentów/tek. Będziemy rozmawiać o tym, jak rozumieć ich zachowania, wyrażane myśli oraz emocje i jak budować z nimi przymierze, relacje terapeutyczną lub jak współpracować gdy są rodzicami naszych pacjentów.
“Życie wewnętrzne kobiety w ciąży”
Justyna Dąbrowska
W czasie seminarium omówimy następujące tematy:
“Mentalizacja- wprowadzenie do teorii i praktyki
psychoterapeutycznej”
Anna Król- Kuczkowska
Mentalizacja to dzisiaj jedno z najważniejszych pojęć w psychoterapii i rozumieniu zdrowia psychicznego. Wiemy, że to jedna z głównych zdolności umysłowych człowieka. Skupienie się na tej specyficznie ludzkiej umiejętności, traktowanie jej jako narzędzia terapeutycznej interwencji stanowi podstawę Terapii Opartej na Mentalizacji (MBT). Pierwotnie MBT została stworzona do pracy z głęboko zaburzonymi pacjentami borderline, dzisiaj ma zastosowanie w leczeniu szerokiego spektrum pacjentów, również młodzieży i rodzin.
Podczas zajęć poznamy rozwojowe podstawy zdolności do mentalizowania, najczęstsze przyczyny załamywania się tego procesu i związek z min. próbami samobójczymi i samouszkodzeniami. Przybliżone zostaną podstawy pracy terapeutycznej i formułowania interwencji w paradygmacie MBT. Poznamy również specyfikę kształtowania relacji terapeutycznej w oparciu o procesy mentalizacji.
Aby uzyskac dyplom ukonczenia Szkoły Psychoterapii Dzieci i
Młodziezy, wymagane jest:
Uwaga, współprowadzenie wakacyjnych i feryjnych grup IN IN junior dla dzieci, wakacyjnych i feryjnych Grup IN IN dla młodzieży, współprowadzenie warsztatów dla rodziców, współprowadzenie terapii rodzin w ReGeneRacji może być liczone jako część wymaganego stażu terapeutycznego.
Szkolenie obejmuje 12 zjazdów rocznie. Większość z nich to zjazdy cykliczne, podczas których regularnie odbywają się wykłady teoretyczne, ćwiczenia praktyczne oraz superwizje grupowe.
Część zjazdów ma formę zjazdów zblokowanych — są to intensywne zajęcia teoretyczno-warsztatowe poświęcone konkretnym zagadnieniom, prowadzone przez specjalistki i specjalistów z danej dziedziny.
Zajęcia w ramach zjazdów podstawowych obejmują 15 godzin zegarowych i odbywają się w trybie weekendowym — rozpoczynają się w sobotę rano, a kończą w niedzielę późnym popołudniem.
Średni roczny wymiar szkolenia to około 180 godzin zegarowych, choć intensywność zajęć może nieco różnić się w zależności od etapu szkolenia.
Obecnie wszystkie zajęcia odbywają się stacjonarnie w siedzibie Laboratorium Psychoedukacji, przy ul. Ogrodowej 58 w Warszawie.
Nadzór nad przebiegiem kształcenia uczestników sprawuje kierowniczka szkolenia — Aldona Czajkowska, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a także specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.
Terminarz na rok akademicki 2024/25
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!
14–15.09.2024 – wrześniowy zjazd zblokowany – I, II, III, IV rok
28–29.09.2024 – zjazd cykliczny – I, II, IV rok
19–20.10.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
09–10.11.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
07–08.12.2024 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
11–12.01.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
01–02.02.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
01–02.03.2025 – zjazd zblokowany – II, III rok
22–23.03.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
05–06.04.2025 – zjazd zblokowany – III, IV rok
26–27.04.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
17–18.05.2025 – zjazd cykliczny – I, II, III, IV rok
14–15.06.2025 – zjazd cykliczny – I, II (zjazd zblokowany), III (zjazd zblokowany), IV rok
16–17.06.2025 – zjazd zblokowany – I rok
Terminarz na rok akademicki 2025/26
Uwaga, daty mogą jeszcze ulec zmianie!
20–21.09.2025 – zblokowany
04–05.10.2025 – cykliczny
25–26.10.2025 – cykliczny
15–16.11.2025 – cykliczny
13–14.12.2025 – cykliczny
10–11.01.2026 – cykliczny
31.01–01.02.2026 – cykliczny
07–08.03.2026 – cykliczny
28–29.03.2026 – zblokowany
18–19.04.2026 – cykliczny
16–17.05.2026 – cykliczny
06–07.06.2026 – cykliczny / zblokowany